20 mart. “Dealu Mare, un real punct de atracție pentru turiști”, e convins Dumitru Vârgă, președintele Asociației Profesionale Vitivinicole din regiune
„Mi-ar plăcea să vad turiști aici: pe biciclete, dar și pe jos, făcând jogging sau alte forme de mișcare pe drumuri pietruite sau asfaltate, între parcelele de viță-de-vie, în zilele de sfârșit de săptămână. În zilele de muncă, să fie freamăt și zumzet de oameni și mașini specifice activității din viticultură și vinificație. Nu în ultimul rând, mi-ar plăcea să văd în acest areal mai multă ordine, vegetația îngrijită peste tot pe marginea drumurilor, crame curate și, desigur, vii foarte bine îngrijite“.
Sunt cuvintele care descriu poate cel mai bine deschiderea către public și viziunea despre viitorul oenoturistic al regiunii Dealu Mare, formulate în pregătirea unui interviu acordat jurnalistului Cezar Ioan (Vinul.ro) de către președintele Asociației Profesionale Vitivinicole din zonă, Dumitru Vârgă (administrator la Viile Budureasca). Titlul și intertitlurile aparțin intervievatorului.
Vinul e străvechi în Dealu Mare, trebuie continuată tradiția și trebuie comunicate susținut elementele distinctive ale zonei
– Domnule Vârgă, cum arată “visul despre viitor” pe care ați vrea să-l vedeți îndeplinit în legătură cu numele Dealu Mare? Pe de-o parte vă întreb despre vinurile de aici, firește, dar și în sens mai larg – turistic, cultural, gastronomic, social. Cu ce seamănă și prin ce se deosebește Deealu Mare de alte regiuni din lume?
Când spunem Dealu Mare, ne gândim la o zonă colinară, dealuri și un aliniament ordonat și îngrijit de plantații viticole. În completare, vizualizăm vinul – în special rosu, dar nu numai – precum și oamenii, cu bucuriile, așteptările și visurile lor.
Vinul este parte din cultura și civilizația acestei zone încă din timpuri străvechi, astfel încât depinde de noi să păstrăm vie tradiția locului (promisiunea de odinioară) de a produce vinuri de calitate, dar și să aducem, împreună, în atenția opiniei publice, diferențiatorii acestui areal și beneficiile consumului de vin (desigur, moderat și responsabil) alături de o alimentație potrivită. O rutină astfel formată va avea un impact favorabil asupra percepției publice despre arealul Dealu Mare.
Exemple similare există – Toscana, Bordeaux, Provence sau Napa Valley sunt doar câteva mai celebre. Iar faptul că în Dealu Mare avem condițiile pedoclimatice asemănătoare cu faimoasa regiune Bordeaux, prin poziționarea geografică, este un alt atu în privința potențialului incredibil al acestei zone. Desigur, pentru a ajunge la acel nivel e nevoie de multă muncă, de acțiuni comune și constante menite să schimbe mentalitatea oamenilor și mai ales a autorităților privind această zonă viticolă. Și e nevoie de încredere că Dealu Mare se poate constitui într-un real punct de atracție pentru turiști – inițial pentru cei autohtoni. Toate aceste lucruri trebuie susținute sistematic.
Esențiale pentru viitor: păstrarea forței de muncă, dezvoltarea infrastructurii, promovarea celorlalte produse locale, dezvoltarea turismului
– Care credeți că sunt etapele concrete – acțiunile – esențiale pentru realizarea acestei viziuni? Dacă se poate, enumerați câte ceva din ceea ce considerați că e esențial să faceți în următorul deceniu pentru a atinge sau pentru a vă apropia de scopurile propuse.
În ceea ce privește viitorul, pentru următorii ani e esențială atragerea unui număr mai mare de oameni către această activitate – mare consumatoare de forță de muncă. Se simte nevoia să schimbăm în bine percepția despre munca în plantație, ea e văzută acum într-un mod negativ.
E neapărat necesară participarea activă a autorităților locale la susținerea dezvoltării infrastructurii locale împreună cu producătorii zonali, prin modernizarea drumurilor de exploatare și a celor vicinale, a alimentării cu apă, a a canalizării și a furnizării de energie electrică. Elaborarea de Planuri Urbanistice Generale conforme cu noile situații existente. În prezent, este extrem de dificil să poți începe construcția unei crame – trebuie făcute PUZ-uri, plătite sume de ordinul a 5-8 mii euro pentru a deschide o afacere în acest domeniu, ceea ce este greu de suportat la început.
E importantă promovarea zonei și a produselor locale specifice (vin, țuică, produse din carne, brânză etc) prin asociațiile de producători. Astfel spus, e nevoie de o creștere a implicării din partea tuturor firmelor, din toate domeniile, de constituirea și participarea activă la activitatea asociațiilor de producători sau prestatori de servicii.
E nevoie de susținerea activă a entităților noi (dar și a celor existente) din domeniul turismului. Este nevoie de facilități care să facă zona atractivă, creând astfel un flux continuu de turiști români și străini. Curajul câtorva antreprenori locali nu este suficient pentru a crea o emulație adevărată în zonă.
Clientul ideal al cramelor din Dealu Mare e cel care bea zilnic un pahar cu vin! Oferta zonei acoperă toate palierele de preț și calitate
– Cum arată, în viziunea dvs, consumatorul pe care vi-l doriți pentru vinurile din Dealu Mare? Unde trăiește, ce vârstă are, de unde-și procură informațiile, ce alte plăceri are? Ce așteptări de viață, ce valori, ce venituri?
Sigur că aici nu putem generaliza, deoarece fiecare cramă din Dealu Mare are un profil de consumator ideal pe care îl vizează, în funcție de vinurile produse și de sectoarele în care le comercializează. Clientul ideal pentru Dealu Mare ar putea fi reprezentat de o medie a profilurilor de consumatori vizați de fiecare cramă în parte.
Eu consider, însă, că, în general, consumatorul de vinuri (nu numai din Dealu Mare) poate să fie orice persoană activă de peste 18 ani – cel din zonă, dar nu numai. De aici, necesitatea de a avea infrastructură pentru turismul de nișă, pentru turiștii care vin să se relaxeze și să deguste vinuri și nu numai și care au potențial de cumpărare. Și să avem mereu în vedere cetățenii străini care vin în România sau în Dealu Mare.
Știm cu toții că mediul online, și în special Social Media, a luat amploare în ultimii ani – iar situația cu pandemia la nivel global a determinat o creștere accelerată în acest sector. Avem la dispoziție canale, tehnici și instrumente specifice astfel încât să țintim și să atragem în Dealu Mare respondenți de toate vârstele și din toate mediile, deci consumatori foarte diferiți. De aceea, pentru fiecare grupă de vârstă este nevoie să ne adresăm cu vizualuri, mesaje și acțiuni diferențiate așa încât să prezinte un real interes pentru ei.
Va trebui să identificăm modalitatea prin care să transmitem faptul că vinul este produsul care face bine sănătății în condițiile consumului moderat, așa cum menționam și anterior. Persoana care consumă un pahar de vin pe zi este cel mai bun client al producătorilor de vin, important este să putem promova constant beneficiile consumului de vin.
– Vedeți ideea de Dealu Mare mai degrabă ca una adresată unei elite avizate (pasionații de vin, călătorii, gastronomie) sau ca una care atractivă pentru majoritatea celor care beau vin? Aș plusa aici, întrebându-vă și cum vedeți propria cramă din acest punct de vedere.
Desigur, trebuie să promovăm calitățile vinurilor produse în Dealu Mare (eu sunt partizanul ideii că fiecare zonă viticolă are un atu al său), dar cred că este mai important să venim împreună pentru a promova avantajul consumului moderat de vin. Dar, da, sunt de acord că în anumiți ani și în anumite condiții, se pot produce și vinuri care să fie adresate unei categorii de clienți elitiști, dispuși să plătească pentru a experimenta anumite vinuri produse în cantități limitate și/sau “nerepetabile”.
Zona Dealu Mare poate produce atât pentru categoriile mai “pretențioase” și dispuse să plătească pentru acestea, cât și pentru consumatorii obișnuiți de vin. Cele două direcții nu se exclud reciproc, ci se completează cu success. Noi – la Budureasca mă refer acum – suntem o cramă care se adresează ambelor categorii de consumatori pe care i-ați menționat. Avem un portofoliu de produse extins, cu care ne adresăm tuturor cerințelor de preț și calitate. Sigur că depindem și de caracteristicile anului – iar aici intervine măiestria de a ajuta tot procesul prin controlul pe care îl facem prin tăieri și alte lucrări specifice, reduceri de producție, dotarea cramei etc.
Prin acțiuni comune de turism se dezvăluie bogata tradiție, dar și diversitatea actuală a vinurilor de calitate din Dealu Mare
În ce constă – dacă există – “mândria” de a face vin în Dealu Mare? Cinci motive pentru care ați recomanda Dealu Mare unui străin care-și caută următoarea destinație cu vinuri.
- Specificul condițiilor date de apartenența la DOC Dealu Mare;
- Istoria zonei;
- Efortul depus de fiecare producător de a crea ce este mai bun;
- Diversitatea vinurilor, dată de numărul mare de producători;
- Acțiuni comune, ghidate – gen “Evadare în Dealu mare”, “Sâmbăta sticlelor deschise” și altele asemănătoare.
Sorry, the comment form is closed at this time.